|
|||
Revizije i provere bezbednosti saobraćaja |
|||
Svake godine u Republici Srbiji smrtno strada oko 850 ljudi, dok oko 4.500 ljudi biva teže i oko 14.000 lakše povređeno u preko 59.000 saobraćajnih nezgoda (godišnji prosek za period 2002-2011). Zbog ovako velikog broja i posledica saobraćajnih nezgoda jasno je da se sistemu zaštite u saobraćaju u Republici Srbiji mora posvetiti posebna pažnja. U domenu upravljanja bezbednošću saobraćaja važi dobro poznata premisa: „Bolje je sprečiti nego lečiti“. Preventivno delovanje u bezbednosti saobraćaja je osnova unapređenja bezbednosti saobraćaja. Ideja preventivnog delovanja jeste da se deluje pre nego što nastanu saobraćajne nezgode i njihove posledice. Navedeno su razvijene zemlje počele da intenzivno primenjuju pre tridesetak godina i to za svaki od faktora vozač-vozilo-put-okolina. U poslednjih dvadesetak godina posebna pažnja se posvećuje uticaju puta na bezbednost saobraćaja. Naime, dugo se verovalo da su standardi i smernice u projektovanju puteva dovoljne da obezbede visok nivo bezbednosti saobraćaja. Često su i podaci o saobraćajnim nezgodama davali iskrivljenu sliku o problemu (uticaj puta manji od 1 % i sl.). Nakon više nezavisnih istraživanja je uočeno da je udeo puta u sadejstvu sa drugim faktorima drugi dominantan uzročnik saobraćajnih nezgoda (Slika ispod). Imajući navedeno u vidu, Evropska Unija je donela Direktivu EC 96/2008 koja obavezuje sve članice, kao i buduće članove, da na svojoj mreži najznačajnijih saobraćajnica moraju primenjivati određene procedure za unapređenje bezbednosti saobraćaja. U ovoj Direktivi RBS i PBS predstavljaju deo skupa mera bezbednosti saobraćaja, a koje uključuju:
Ove mere su integrisani deo šireg sistema upravljanja bezbednošću saobraćaja na putevima kao što je i prikazano na Slici ispod. Sa prethodne slike se može uočiti da Revizija bezbednosti saobraćaja – RBS (Road Safety Audit - RSA) i Provera bezbednosti saobraćaja – PBS (Road Safety Inspection - RSI) predstavljju pro-aktivne procedure koje bi trebalo da budu uključene u proces projektovanja i eksploatacije puteva. Najvažniji koraci u pravcu implementacije RBS i PBS u Republici Srbiji su:
Izradom Studije i Priručnika za RSB i PBS trebalo bi da se ostvare preduslovi za uspešnu primenu RBS i PBS, a u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja (član 156) i najboljom svetskom praksom i sistematski, dugoročno utiče na povećanje bezbednosti puteva, tj. smanjenje ukupnog broja saobraćajnih nezgoda i njihovih posledica. IZVOD IZ ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA 1. Opšte odredbe Član 156 Upravljač javnog puta mora obezbediti da se za projekat javnog puta sačini projekat revizije bezbednosti saobraćaja. Revizija bezbednosti saobraćaja na putu predstavlja nezavisnu i sistematsku proveru projekata puta sa aspekta bezbednosti saobraćaja, za sve faze projektovanja zaključno sa puštanjem u saobraćaj. Upravljač javnog puta mora obezbediti nezavisne projekte provere bezbednosti saobraćaja na putu i to: periodične provere u periodu od pet godina za sve deonice državnih puteva, ciljane provere za najugoženije deonice državnih puteva i periodične i ciljane provere za ostale puteve prema mogućnostima, odnosno potrebama. PROCES IZRADE STUDIJE REVIZIJE I PROVERE BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA
a. Uvodna razmatranja
a1. Problem istraživanja
a. Analiza najvažnijih dokumenata za RBS i PBS
a. Analiza odredaba Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, Zakona o javnim putevima i drugih relevantnih propisa
a. Analiza projekata u EU, Balkanu i Srbiji koji se odnose na RBS i PBS
a. Predlog aktivnosti lokalne zajednice i Sekretarijata za saobraćaj (Direkcije za puteve) |
|||